چراغ محوطه ای, مقالات

کاربرد چراغ محوطه ای

آشنایی با کاربرد چراغ محوطه ای

آشنایی با انواع کاربرد چراغ محوطه ای

شما هم حتما بارها به چراغ‌ محوطه‌ای که در کنار خیابان‌ها و کوچه‌ها دقت کرده‌اید؛ چراغ‌های مختلفی که از انواع ساده و تک رنگشان تا مدل‌هایی با طراحی‌های منحصر به فرد و پیچیده، نگاه عابران را به خودشان جلب می‌کنند. این چراغ‌ها امروزه در محوطه‌ی تالارها، ویلاها و بناهای بزرگ و باغ‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما به طور کلی کاربرد چراغ محوطه ای چیست ؟ 

چیدمان و زیبایی

با گسترش و همه‌گیری استفاده از شبکه‌های مجازی، میل به بازطراحی محل کار، زندگی و … در افراد بیشتر نماین میوشد. صاحبان برند های بزرگ و کوچک برای اینکه در فضاهای مجازی بهتر خودشان را نشان دهند تلاش می‌کنند محل استقرارشان را با یک طراحی داخلی مدرن سامان ببخشند و داشتن استایل در چیدمان خانه‌ها مرسوم شده است. در چنین شرایطی، زیبایی و جذابیت محوطه‌های بیرونی خانه‌ها و ویلاها، تالارها و هتل‌ها و … نیز اهمیت ویژه‌تری پیدا کرده است.

چراغ‌ چمنی، چراغ‌ سردری، چراغ‌ باغی و … از انواع چراغ‌های محوطه‌ای هستند که با گسترش صنعت طراحی، این روزها در انواع طرح‌ها و قیمت‌ها در بازار خرید و فروش می‌شوند. اندازه، رنگ، شفاف یا مات بودن حباب، میزان نوردهی و جنس بدنه نیز از عوامل اثرگذار بر روی زیبایی و حتی قیمت چراغ‌های محوطه‌ای هستند.

تعدادی از این چراغ‌ها در سر درها، تعدادی دیگر در باغچه و بین گیاهان و تعدادی دیگر در ورودی‌ها تعبیه می‌شوند. یکدستی در طراحی و استفاده از رنگ سازمانی، یا رنگی که با دیگر فضاهای محوطه همخوانی داشته باشد در انتخاب چراغ‌ها، می‌تواند به زیباتر شدن فضا کمک کند. ویژگی خاص چراغ‌های محوطه‌ای این است که اگر در ترکیب و چیدمان فضا به خوبی جای‌گذاری شوند، فضایی لوکس و خاص در محیط ایجاد می‌کنند.

امنیت و حضور

وقتی در ذهن خود به دنبال پاسخ این سوال می‌گردید که کاربرد چراغ محوطه ای چه چیز هایی میتواند باشد؟ احتمالا بعید است در چهار یا پنج حدس اول، به امنیت برسید! در واقع تصور ما به طور معمول از چراغ‌های محوطه‌ای این است که به تامین نور بپردازند و به جز این، زیبایی مجموعه را هم فراهم کنند، اما راستش را بخواهید یکی دیگر مهم‌ترین کاربردهای این چراغ‌ها، ایجاد امنیت درمحیط است.

حیاط‌ها و باغ‌ها، خصوصا باغ‌های بسیار بزرگ که در اطراف شهرها قرار دارند یا بخشی از یک ویلا یا ساختمان با متراژ بالا هستند. همیشه با خطر ورود انواع حیوانات، دزدی و دستبرد افراد به محل و افتادن اتفاقات مختلف خصوصا در طول شب هستند.

چراغ‌های محوطه‌ای در چنین شرایطی با روشن نگه داشتن محوطه‌ها درصد احتمال خطر را پایین می‌آورند و این پیام را می‌دهند که ما خانه هستیم و یا به نحوی، در حال کنترل ورود و خروج‌ها در این محدوده‌ایم. به جز این، در مناطق کوهستانی و جنگلی، حیوانات با دیدن منبع نوری، از ورود به محوطه خودداری می‌کنند و مکان را برای خود ایمن نمی‌بینند. این چراغ ها معمولا از پایه چراغ بلند استفاده میکنند تا امنیت بیشتری را ایجاد کند.

کاربرد چراغ محوطه ای در تقسیم فضاها و ایجاد امکانات نو

در زمان های قدیم نور وسیله‌ای برای رفع اولیه‌ترین نیازهای انسانی محسوب میشد. اما در جهان امروزی، علاوه بر وظایف اولیه و کهنه‌ی خود، توانسته امکانات جدیدتری در اختیار انسان‌ها بگذارد. می‌توانید در دنیای معاصر تصور کنید کاربرد چراغ محوطه ای چه مواردی را در بر میگیرد؟

بسیاری از تالارها، هتل‌ها و فضاهای گسترده‌ای که از محوطه خارجی خود به دفعات استفاده می‌کنند. امروزه از نور به عنوان عنصری برای تفکیک فضاها و راهنمای محیط بهره می‌برند. چراغ‌های محوطه‌ای به این منظور، با کنار هم قرار گرفتن به صورت ردیف و یا اشکال هندسی منتظم یا با ایجاد شعاع نوری در مسیری خاص، این توانایی را دارند که باعث توهم بصری شوند و در ابعاد و اندازه‌های فضاها تا حدی دخل و تصرف کنند.

همچنین در فضاهای بسیار گسترده و با متراژ بالا مانند باغ‌های چندین هکتاری، این نورهای محوطه‌ای هستند. که به داد آدم‌ها می‌رسند و باعث می‌شوند فرد حتی بدون حضور دیگر افراد یا راهنمایان، بتواند مسیرهای ورودی و خروجی را پیدا کند.